zaterdag, mei 12, 2007

JEZUS IN DE HEMEL, WAT KOOP JE DAARVOOR?(preek) (na) Hemelvaart



HEMELVAART, WAT KOOP JE ERVOOR?

“Christus Jezus…die aan de rechterhand van God zit, pleit voor ons`. Romeinen 8 vers 34

Hemelvaart "scoort" niet
zo goed bij de kerkmensen. Er is maar één dienst. En daarbij is de kerk dan nog vaak half gevuld. Nee, dán Pasen! Om over Kerstfeest nog te zwijgen…

Waaróm die geringe belangstelling, als we gedenken, dat Jezus naar de hemel ging? Waarschijnlijk toch, omdat we niet zo heel erg goed begrijpen, wat we daaraan kunnen hébben. Onze houding is een beetje van: Jezus is in de hemel, nou en?. Voor Hém is dat heerlijkheid. Dik verdiend na dat zware lijden. Nou kan Hij uitrusten. Fijn voor Hem. En daar ben ik toch ook wel blij om. Jij niet soms?

Maar ikzélf, wat kóóp ik
er verder voor? Wat word ik er wijzer van? Ik denk, dat we die vraag ons wel eens stellen.

Nou, daar geeft Paulus, de schrijver van de brief aan de gemeente in Rome, een antwoord op.
Jezus zit daar aan de rechterhand van God. Hemelvaart, dat was zijn troonsbestijging. Ja, de bijbel zegt óók (Hebreeën 8), dat Hij in de hemel aan het werk is. Dat Hij dienst verricht. Priesterdienst doet Hij. Dat deed Hij op aarde. Hij bracht het offer. Priesterdienst, dat doet Hij nú nóg.

Maar zegt Paulus: de Hogepriester is priester-kóning. De priester zit op de kóninklijke troon, naast de Vader.

Hemelvaart is dus
de bekroning van wat Hij hier op aarde deed. Goede Vrijdag was het: Jezus deed de zonden weg. Zorgde voor vergeving. Waarborgde ons de liefde van God, voorgoed. Het werd ook Pasen. “Wat méér is: de Opgewekte”, omschrijft Paulus dat. De dood kwam op een dood punt terecht. Hij liep zich vast op een doodlopende weg. Vocht zich dood tegen Jezus. Geweldig. Léven brengt dat voor ons mee. In volmaaktheid. Zonder eind!

Maar nu de kroon op dat werk. Jezus zit aan de rechterhand van de Almachtige. En dat betekent: uit naam van God oefent Jezus al die macht uit. Jezus, mijn Heiland, is de uitvoerende macht. En zó pleit Hij voor ons. Niet alleen in verband met mijn zonden en mijn verkeerde binnenste. Ja, dát ook. Maar dat niet alleen.

Als ik vraag om vergeving en om vernieuwing van binnen. Als ik bid om kracht om meer te leven, zoals God het graag ziet en bedoeld heeft. Als ik daarom bid, dan pleit Jezus bij de Vader voor me. En dat betekent, dat God dat gebed verhoort. Maar er is méér. Ook als ik mijn dagelijkse problemen bij God breng, dan komen ze áán bij Jezus.

Hij is mijn Pleitbezorger.

Paulus had óók al gezegd: de Geest bidt voor ons. Kijk maar in vers 26. Soms weten we niet, wat we, als we bidden, tegen God moeten zeggen. Nou, dan spreekt de Heilige Geest. Als wij dan alleen maar kunnen zuchten en steunen, dan brengt de Geest dat onder woorden. Dan brengt Hij dat bij God. Een geweldige bondgenoot!

Maar Jezus is dat óók. Hij pleit voor ons. Hij is onze Topadvocaat! Hij behartigt onze belangen bij God, de Koning van alles en iedereen. Alles, wat we bidden, alle vragen, zorgen, moeiten, ze gaan door zijn handen heen, zou je kunnen zeggen. Hij hoort ervan en wéét ervan.

Nou wordt het daar niet meteen gemakkelijker
van. Integendeel, zou je zo zeggen. Jezus bemoeit zich dus met heel ons leven. Met alles in ons leven. Alles, wat me meemaken, graag willen, te doen hebben. Onze idealen, onze voornemens, onze plannen. Maar ook onze problemen. Ons wereldje. En de grote wereld, waarin we leven. Met alles erop en eraan. Alle ellende, oorlogen, noem maar op. Nou ja, Paulus noemt het één en ander in dit hoofdstuk…

Daarin pleit Hij voor ons. Brengt Hij in de bespreking met de Vader ín, wat Hij voor werk gedaan heeft. En wat Hij met en in de toekomst voor ogen heeft.

Moeilijk te begrijpen,
als er zoveel rottigheid in je leven is, niet? En als er zoveel helemaal verkeerd is en verkeerd gáát in je familie, in Nederland, in de wereld. Dingen, die je in je gebed richting God hebt gestuurd. En waar God blijkbaar niets aan doet. En waarin het pleiten van Jezus, zijn voorspraak, zijn pleidooi ten bate van je, helemaal niets doet.

Ja, maar Jezus is niet zoals advocaten hier. Hij pleit niet, om eruit te slepen aan succes, wat Hij kan hálen. Stel je voor, dat ons dankzij de voorspraak van Jezus alles zou gelukken. Zo van: Jezus pleit voor me, dus succes verzekerd. Dat zou totaal verkeerd voor ons zijn. Nee, dankzij Jezus’ pleidooi krijgen we, wat werkelijk goed voor ons is. En wat dat concreet inhoudt, dát bepalen onze Vader en onze Heiland.

Dat is dus moeilijk. Want het strookt niet altijd met onze wensen. Met wat wij voor ogen hadden, toen we baden. Want uit onszelf willen wij wel succes, voorspoed, vervulling van al onze idealen enzovoort. En dat kómt lang niet altijd. En wat we aan goeds willen voor de ander, voor de wereld, dat hóórt Jezus. Dat bespreekt Hij met de Vader.

En dat kómt ook. Maar misschien op een heel andere manier en op een heel ander tijdstip dan wij voor ogen hebben. Maar zo is het góed. HIJ máákt het goed.

Dus komt het er op aan,
dat we daarop vertrouwen. Dat we ons overgeven aan Gods liefde. De liefde van de Vader, die alles leidt. De liefde van de Geest, Die het contact in stand houdt, als wij dat niet kunnen. En de liefde van Jezus, de Zoon, Die onze zaakwaarnemer is.

En nogmaals, dat is gewéldig! Want nou kan de duivel zijn koffers wel pákken! Hij heeft soms een grote mond in ons leven. En wat ons betreft terécht. Want de zonden zijn er. Méér dan de mensen weten. Ze zouden eens achter onze voordeur moeten kunnen kijken, de buren! Ze zouden eens in je hart moeten kunnen kijken, je huisgenoten! Wat een zonden ! En als je ouder wordt, gaan soms de zonden van je jeugd je nog plagen ook! Wat kun je je vies en smerig en waardeloos voelen!

Maar dan zegt mijn advocaat tegen zijn Vader: “Die duivel, heeft over die broer, die zus van mij geen cent te koop, hoor. Die is van mij en van mij alléén. Wat die aanklager zegt, geldt niet. Want ik gaf mijn leven voor hem en haar. Ik bedek al zijn en haar zonden met mijn bloed en mijn heilig leven. En ik wil niet, dat er ook maar een millimeter afstand komt tussen mij en hem, tussen haar en mijn liefde”.

Dát koop je voor Hemelvaart.
Dat krijg je ervoor. Een pleitbezorger. Een waarnemer van ál je zaken! Dat krijg je, als je gelooft. Je overgeeft aan die God. Je toevertrouwt aan die Jezus. Doen dus! Vandaag nog!

Dat is grandioos. Te weten, dat er Iemand is, die je niet smerig vindt. Maar die je reinigt met zijn bloed. Iemand, Die je niet waardeloos vindt. Maar je vasthoudt, als een parel, een unieke parel. En die je nooit kwijt wil. Bij wie je troost vindt en geborgenheid.

Jezus, die je ziet,
als de grond je onder de voeten wegzakt. Hij is aan de rechterhand van de Vader. En zegt dan: “Vader, ziet U Jan daar? Ziet U wel, hoe moeilijk hij het heeft? En Annemieke zit ook behoorlijk in de kreukels. Houdt u hem en haar vast? En let u op die oude vriend van me in het verpleeghuis? Weet U, hoe eenzaam hij zich voelt? Troost u hem en maakt hem blij?”

En dat doet de Vader dan. Wis en drie! Want Hij kan en wil zijn Zoon niets weigeren.
Geweldig, dat Jezus naar de hemel is gegaan en voor ons pleit. Daar kóóp je misschien niets voor. Maar daar krijg je heel veel voor!

Amen.

Voorstel orde van dienst:
Eventueel vooraf: Gez. 229:1,2
Na votum en groet; Gez. 229: 3,4,5
Gebed
Schriftlezing: Hand. 1:1-11
Gez. 234:1,2
2e Schriftlezing: Rom. 8:28-39
Gez. 90:2,11
Preek over Rom. 8:34
Psalm 73:9,10
Dankgebed
Dienst van de offers
Gez. 75: 7,8,9

Geen opmerkingen: