vrijdag, maart 20, 2009

"DURFINVESTEREN", SUCCES VERZEKERD! (preek)




“DURF-INVESTEREN” , SUCCES GEGARANDEERD, ZELFS NU!

“…en (ik) kocht de akker van mijn neef Chanamel uit Anatot…” Jeremia 32:9


------
Voorstel orde van dienst:
Eventueel vooraf: Ps.135: 1,2,3
Na votum en groet: Ps. 135: 8,9,10

(in morgendienst:
Verootmoediging: We stemmen in met wat de HEER tot Israël zegt en belijden, dat wij niet beter zijn: lezen Jer. 32:32, 33.
Zingen: Opwekking 350:1,2
Luister wat God aan Israél toezegt: Jer. 32: 37-40
In de verzoening van onze schuld door Christus geldt de vergeving óók nu, voor ieder, die oprecht zijn schuld beleden heeft en in Jezus gelooft. Dat nieuwe verbond heeft ook regels, om binnen dat verbond als in een veilige ruimte te leven. Lezen: Romeinen 12:9-21
Zingen: Opwerkking 350:3,4)

Gebed om de Geest
Zingen: Gez. 37: 1,2
Schriftlezing: Wat wij zojuist zongen heeft de profeet eerder namens God gesproken. Nu dan horen we
Jeremia 32:1-15
Zingen: Gez. 37:4
Prediking over Jer. 32:9
Na de preek zingen Gez. 442
Dienst van de gebeden
Dienst van de offers
Slotlied: Gez. 409:1,2,4 en (in middagdienst na geloofsbelijdenis) vers 5
Zegen

-----
Gemeente van Jezus Christus, onze Heer.

Als je geld wilt verdienen, dan moet je wel eens risico’s nemen. Je moet wat dúrven. Op de beurs, als het gaat om aandelen bijvoorbeeld. (Niet dat ik uit ervaring spreek, hoor) Maar: die koop kan soms heel goed uitpakken. Maar het moet wél verántwoord zijn, wat je doet. En sommige mensen hebben daar wel kijk op. Die kunnen waardevolle adviezen geven. Maar mensen, ook deskundige en ervaren mensen, kunnen fouten maken . Dat zien we vandaag om ons heen, nu de crisis ons beheerst! En dan ga je het schip in! Ook “hedgefondsen” raken wel eens leeg!

Aan de koop van de akker, die de profeet (dat is een woordvoerder van God, iemand die Gods woorden overbrengt aan mensen) Jeremia doet, kleeft ook een groot risico. Ja, het is een akker, die hier spreekwoordelijk over de toonbank gaat.
Een alledaagse gebeurtenis dus, die we ons kunnen ons voorstellen. Dat gebeurt vandaag ook. Een projectontwikkelaar kan een stuk grond kopen. Of een organisatie, die zich inzet voor het behoud van de natuur. Wat “natuur”lijk een zeer loffelijke doelstelling is, waard om gesteund te worden. De verkoop van een stuk grond.

Maar je vraagt je wél af: wat doet zo’n verhaal in de bijbel? De bijbel is toch geen soap, over het “real life”? Het gaat daarin toch over hét Leven, met een hoofdletter? Dit is toch nieuws voor een notaris en geen Boodschap van God? Dat lijkt zo, ja. En toch heeft God ons hier iets te zeggen. Het is dus zaak, om goed te lezen (luisteren).

De eerste bijzonderheid is: de transactie vindt plaats in de gevangenis. De profeet is namelijk door de koning in de cel gezet. En waarom dat dan wel? Nu, hij had de misdaad gepleegd van het overbrengen van de woorden van God.

En Gods boodschap luidde: aanvaard je verantwoordelijkheid, mensen. Ja, want koning en volk hadden grote zonden gepleegd. Ze hadden, om het beestje maar bij de naam te noemen, eigenlijk God aan de kant gezet. Nou ja, God mocht een klein plekje houden. Maar dan náást de afgoden. Alsof dat zou kunnen! God duldt geen god naast zich immers! Hij IS immers de enige. En WIL ook de enige zijn voor wie in Hem gelooft.

Nou, het volk heeft een ándere mening. Net als veel mensen vandáág trouwens. Welke god jouw God is, dat is je eigen zaak. En er worden veel verschillende antwoorden op gegeven. Israël dacht ook: afgoden, moet kunnen! En dan: wát voor afgoden! Bijvoorbeeld de afgod Moloch. (zie afbeelding) Een vréselijke god, die van zijn volgelingen zelfs het brengen van kinderoffers verwachtte! Kan het erger?

Jeremia zei dat onomwonden. En hij zei erbij: verwácht dan ook maar niets van de HEER. Niks redding! Aanvaard gewoon de nederlaag, de ondergang, de trieste aftocht naar Babel. Neem je verantwoordelijkheid. Aanvaard de gevolgen van je daden. Zonde, God aan de kant schuiven, dat heeft die gevolgen! Dus: geef je over aan koning Nebukadnezar. Alle verzet is compleet nutteloos. Het is onomkeerbaar. Eigen schuld, dat je met de brokken zit!

Nu, die boodschap was de koning (Zedekia was zijn naam) niet naar de zin. Nee, de God van Israël moest zijn volk redden. En hij zóu dat ook heus wel doen. Dus die aansporing mocht niet meer gehoord worden. Dat is wel héél slecht voor het moreel! Dus de brenger van Gods boodschap moest weggestopt, buiten hoorafstand. Weliswaar was het meer huisarrest dan cel. Want er was contact met bijvoorbeeld familie mogelijk. Maar toch.

In de tweede plaats: verkoop van een akker gebeurde niet dagelijks. Het gebeurde eigenlijk alleen noodgedwongen. Want het was het vaderlijk erfdeel. Men zag het eigenlijk als door God aan de familie gegeven. Eigenlijk je door Hem persoonlijk ter hand gesteld.

Dan: een transactie in oorlogstijd. De situatie was voor Israël zeer precair, zeg maar hopeloos. Het hele land was in bezit genomen door de troepen van koning Nebucadnezar, de koning van Babel. En Jerusalem werd belegerd. De troon van Zedekia, de koning, wankelde. De ballingschap, wegvoering naar Babel, stond voor de deur.

De vérkoop van de akker door Chanamel was een door wanhoop ingegeven poging om alsnog aan geld te komen. Want de kinderen moeten toch éten, nietwaar? Vandaar, dat hij aanklopte bij oom Jeremia en deze akker aanbood om te kopen.

Ja, vérkoop, daar kunnen we ons iets bij voorstellen. Maar kópen, wie zou dáár nou in trappen! In zó’n situatie een akker aanschaffen? Dat was toch een totaal onverantwoorde investering. Het risico was gewoon te groot. Gewoon je goeie geld over de balk gooien. Het stomste, wat je kunt doen!

Nu is het waar: het gaat hierbij om familiebezit. Jeremia, blijkbaar het naaste familielid, heeft de plicht om te lóssen. Dat wil zeggen: door gedwongen vérkoop te koop aangeboden grond te kopen. En zo het familiebezit in stand te houden. En veilig te stellen voor de toekomst.

Ja, formeel zou de profeet die plicht hebben. Maar nu is er toch geen toekomst? De plicht géldt nu toch niet? Dit is toch overmacht? Nee, déze akker op dit moment kopen, dat zou verspilling zijn. Dit levert geen enkel rendement op. Alleen 100% verlies!

Want één ding staat vast: het koningshuis vált. Het volk wordt weggevoerd naar Babel, in ballingschap. (zie hiernaast) Jeremia wéét het. Hij had het zélf moeten aankondigen. Hij had moeten zeggen namens de HEER: Geef je over aan Nebukadnezar. Want alle verzet is volslagen zinloos. De loop van de geschiedenis is onomkeerbaar. De gevolgen van de zonde kómen, wis en drie!


Ja mensen, de zonde blijft niet zonder gevolgen. En als we in de puree komen, moeten we niet protesteren. Niet God gaan zitten beschuldigen. Eerst maar eens naar jezelf kijken!

Die klimaatverandering bijvoorbeeld. Iedereen práát erover. Over die opwarming van de aarde. En over die “slechte”zomer. Die overstromingen, die droogte ook in andere streken. Duidelijk is: er heerst onbalans. En wat doen we? We proberen alvast de schatten van de Noordpool ons toe te eigenen, die dan bereikbaar gaan worden!

En verder práten we. We spreken heel gewichtig ons uit over de noodzaak, ja zelfs onze bereidheid, er wat aan te doen. Alsof we daar een millimeter mee opschieten. Och, er zouden meer voorbeelden te geven zijn. Maar je begrijpt wel, wat ik bedoel.

We hebben ook ándere zaken aan ons hoofd. Denk aan de crisis, waar we allemaal mee te maken hebben of krijgen.
En dan de gang van ons leven. Die levert soms vragen op als”waarom moet het zó? Waarom ik?” Ja, er zijn zaken die ons overkómen. Maar sommige problemen hebben we zelf veroorzaakt. Hebben te maken met onze manier van leven.

Wat is er een verdriet! In je gezin, bij je familie. Wat zijn er veel relatieproblemen! Soms is er geen duidelijke verklaring voor te geven. Maar soms ook wél. Onze houding in die relatie namelijk: hard en star. Dáár ligt de oorzaak.

En dan zegt Jeremia tegen mij en jou, wat hij ook tegen Israël zei: Die forse bult is eigen schuld! En nou niet je verontschuldigen. Dat is zinloos vluchtgedrag!

Maar de bode van God heeft ook méér te zeggen. Luister maar.

Allereerst laat hij, namens God, iets zien: hij kóópt die akker. Die lap grond dus, waar hij totaal niets aan zal hebben. En alles komt officieel op papier te staan. Er wordt dus een koopakte van opgemaakt, in duplo nog wel. En die wordt in een kruik gedaan en veilig opgeborgen. Want er ligt lange-termijn-denken aan ten grondslag, zie je!

Hoe kan Jeremia dát nu doen! Nou, hij heeft een betere, DE, de énige goede reden. En die reden is: God en zijn beloften. De HEER heeft gezegd, dat Nebukadnezar wint. Jerusalem, het laatste bolwerk, zal vallen en en in de as gelegd worden. En het volk wordt in ballingschap weggevoerd. Dat alles gaat vast en zeker dóór.

En toch, zei God, toch zullen er weer akkers verkocht worden. Want, mag Jeremia doorgeven: die Nebukadnezar kan óók niet altijd doen wat hij wil. Die is óók vreselijk over de schreef gegaan. En ook dát blijft niet onbestraft. Er komt een eind aan zijn wandaden. En ook aan zijn leven.

En dáárom komt in de toekomst de grote ommekeer. En de terugkeer van de rest. En dat overblijfsel zal weer één volk worden. Een volk, met wie de HEER een nieuw, een vernieuwd verbond zal sluiten. En dan zijn er mensen met nieuwe harten. Dat zal me een leven worden! En dán zullen er ook weer akkers verkocht en gekocht worden.

Dat is Gods belofte. En die komt uit, wordt werkelijkheid. Net zo als die bedreigingen eveneens werkelijkheid worden.

Zo spreekt de HEER. En de profeet geeft die woorden door. En doet, leeft ook de betrouwbaarheid van die woorden vóór. Door die akker te kopen. Met het oog op de toekomst, Góds toekomst!
Nee, het geld voor de koop van die akker IS geen weggegooid geld. Integendeel, het is goed besteed.
Want de toekomst lonkt!

Dat is wél heel ándere koek! Maar wél koek, die de koning en velen van het volk bepááld niet op hun bordje zagen liggen. En ook de mens van nu schudt meewarig het hoofd. Wát toekomst? Dat is net als met die praatjes over vroeger. Wat heb je er aan? Helemaal niks toch? We leven nu. Dus moet je hebben waar je nú wat aan hebt. Wat je nú kunt vastpakken. Wat heb je aan dat vage gedoe over de toekomst. Daar kan ik niks mee!

Maar Jeremia zegt én hij laat zien: Gods beloften, daar kún je wél wat mee. Daarmee heb je wat in handen. Heb je een fijne toekomst in handen en voor ogen. Een toekomst met de Verlosser! De Verlosser, die Jezus heet. En die verlost, van alles, dat dreigt en bang maakt. Zoals daar zijn: zonde, dood, verlorenheid voorgoed.

Maar ja, de mens van vandaag kan ook niks met die Jezus. Wat heb je daar aan in deze wereld en deze tijd?! Wat heeft Hij nou te bieden, waar je wat mee kunt. Zonde? Zegt me niks. Dood? Nou en! Stelt léven dan zoveel voor? Verlorenheid? Kom nou even, zeg!

Luister (lees) nog even dóór. Gods beloften, ze zijn het vertrouwen waard, dubbel en dwars! Daar kun je op bouwen. Die kunnen de basis voor heel je leven zijn. Dat bleek in Jezus. Het léék drijfzand,op Hem te vertrouwen. Want Hij eindigde aan het kruis, in de dood. Maar Hij en zijn werk, ze vormen vaste grond. Daar kun je op bouwen als op het hechte fundament.

Ja,daar is moed voor nodig. De mens van nu wil andere, “betere” zekerheid. Iets, waarmee je nu iets in hánden hebt en wat voor kunt kópen. En toch, geloof me: daar kom je slecht mee weg. Dát is pas een gok. Een waagstuk, dat je ruïneert, voorgoed.

Reageer eens! Reageer eens door te vluchten tot Jezus! Dúrf eens! Dat is mijn, nee Gods advies. Dan kun je leven UIT Jezus! En NAAR HEM en zijn toekomst TOE!!


Amen, dat betekent: zéker weten.

-----

Suggesties voor de dienst van de gebeden:

Zelfbeklag belijden: je bent niet te beklagen, als je (verre of tweede of derde) vakantie een (paar) jaar niet kan. Sommigen van ons merken het in de supermarkt. Maar arm zijn pas veel mensen in Afrika: geen of amper een beetje eten, geen woning e.d.

Vragen, of God de rijken (mij, jou misschien??) gul wil maken richting de écht armen.
Bidden voor vervolgden, gevangenen, vluchtelingen.
Bid om te vertrouwen op de beloften (in de bijbel!!) van God. Ook als de vervulling ontastbaar is en vér weg lijkt.
Leer ons ujitzien naar de grote Toekomst!
God loven en danken. Wat een gáven geeft Hij elke dag! En wat een beloften gaan nog vervuld worden!



.

donderdag, maart 19, 2009

LIEFDE (meditatie)

Ik heb je altijd liefgehad… Jeremia 31:3

Liefde, erg belangrijk in deze wereld. Liefde is iets, waar eigenlijk geen enkel mens het zonder kan stellen. Dan verdroogt, verschrompelt, verdort een mens. Net als een plant, die geen zonlicht of water krijgt.

Liefde is dan ook een schitterend cadeau van de God, die ons geschapen heeft en een plekje gunt op deze ook al prachtige planeet. Liefde! Als je je grote liefde ontmoet, dan verandert heel je leven! Ten goede, wel te verstaan. Maar dan moeten we die liefde wél koesteren. Er zorgvuldig en zuinig ermee omgaan. En helaas, dat gebeurt niet altijd…
Liefde is het ook waard om voor te knokken. En helaas…

Trouwens, liefde is er wél in alle soorten en maten. Echte liefde, liefde die gekoesterd wordt, houdt stand tot de dood. Soms is liefde niet echt. Is liefde niet meer dan een woord. En is die maar voor zolang het duurt. Je kunt zelfs liefde kópen. Of liefde pákken, stelen. Zelfs van je eigen vrouw. Maar weet wel: dan is het surrogaat.

Maar liefde die God aan je geeft is geweldig. Wij maken er regelmatig een puinhoop van. Maar wat God gééft is goed. Hij is de bron van alle echte liefde hier op aarde.

In het zinnetje boven deze overdenking gaat het niet over de liefde, die de Heer aan mensen geeft, aan liefde van twee mensen voor elkaar. Hier gaat het over liefde, die Hij hééft. Liefde die Hij in zijn hart koestert voor mensen. Hij spreekt Israël aan. En zegt, dat Hij dat volkje van het begin af aan heeft liefgehad. En die liefde zal het ook in de toekomst altijd gezelschap houden.

Nou, dat is me wat!

Want liefhebben is een werkwoord. En dat in dubbele betekenis. Niet alleen maar, dat je het vervoegen kunt. Zo van: ik heb lief, wij hebben lief. Nou, zó echt liefhebben vervoegen, daar is niks mis mee. Dus: vooral doen, zou ik zo zeggen. Maar liefhebben in de bijbel, en zéker het liefhebben door God, is ook in ándere zin een werkwoord. Namelijk, dat het iets doen betekent.

Als God zegt: Ik heb je altijd liefgehad, dan betekent dat: Ik heb je altijd liefde bewezen, betoond. God bewéés zijn liefde aan Israël. Hij verloste het volk uit de slavernij in Egypte. Maar zijn liefde redt het eveneens uit de nationale dood van de ballingschap in Babel.

Gods liefde, Gods liefhebben, dat schiet op! Daar kom je een heel eind verder mee. Die verlost van ellende en dood. Want die bevrijdt van zonde en schuld. Geloof je dat niet?


Het is de tijd vóór Pasen, als ik dit schrijf. De kerk denkt dankbaar en blij aan het lijden en sterven van Hem, naar wie christenen genoemd zijn, Jezus Christus. Die heeft namelijk de liefde van God, van zijn Vader, zichtbaar gemaakt. En voelbaar. En tastbaar. Dat deed Hij door dingen, die we vaak wonderen noemen: genezingen, heling van mensen. En in zijn woorden, mudjevol blij nieuws.

Maar ook en vooral zag je en zie je, kun je althans zien, dat God ons liefheeft die laatste weken. En vooral die laatste dagen. Toen Hij leed, onzegbaar diep. En toen Hij stierf, op een vreselijk pijnlijke en verachte manier de marteldood onderging.

En dan zeg ik in dat laatste woord eigenlijk niet de werkelijke waarheid. Jezus onderging niet de dood, Hij kóós de dood. Ik zou bijna schrijven: Hij dééd zich sterven. Maar dat klopt taalkundig weer niet. In elk geval: vrijwillig en moedwillig ging Jezus de dood in.

En waarom? Hij deed dat voor u, jou en mij. Om een zware last van ons af te pakken. Een loodzware last, waaronder wij voorgoed ten onder zouden gaan. De zak met lood, die de zonde is, die nam Hij op zijn schouders. Is dát geen ongekende liefde?

“Mijn liefde zal je altijd vergezellen”, volgt er dan in Jeremia 31:3. Dát is goed gezelschap! Dan verkeer je voorgoed in de hoogste kringen. Beter gezelschap is er niet! Als dát je niet blij maakt, dan breekt mijn klomp!

Als dat je niet doet blozen van schaamte, als je deze God en zijn Zoon Jezus van de weeromstuit niet liefhebt… En als dát je er niet toe drijft, mensen om je heen lief te hebben, dan weet ik het niet meer.
=====

Bidden: Het is volbracht

Uw kruis
onwrikbaar tijdsgewricht
keerpunt van alle leven,
het is volbracht
de oergrond schudde
en de aarde beefde
Uw dood heeft zich verklaard tot levensteken
Uw sterven deed gesloten graven open breken
(Nel Veerman uit de bundel Naschrift)